Ångerrätt och retur

Ansvar för Ångerrätt och Returer

Pryl Max fungerar som en marknadsplats och har ansvar för att ångerrätt eller returprocesser hanterar inget korrekt av säljare. Det är varje säljares ansvar att följa gällande lagar och regler för ångerrätt och returer. När en kund köper en vara via vår plattform, ingår kunden ett avtal direkt med säljaren, vilket innebär att säljaren är den del som ansvarar för:

  • Att ge korrekt information om ångerrätt och returrätt.
  • Att ta emot och behandla begäran om ångerrätt och retur enligt lag.
  • Att tillhandahålla eventuell returfrakt eller hantering av returer.

Pryl Max ansvarar inte för eventuella brister i säljarens processer, inklusive om säljaren inte lever upp till sina skyldigheter.

7.1 Eftersom Pryl Max är en tredjeparts Marknadsplats där många Säljare erbjuder Varor till försäljning behandlas varje order från varje enskild Säljare separat. Alla frågor som rör ångerrätt och returer hanteras direkt mellan dig och den aktuella Säljaren, via kontaktvägarna som finns tillgängliga på Marknadsplatsen.

7.2 Säljaren är ansvarig för att hantera returer och hjälpa dig om du vill utöva din ångerrätt. Säljaren är skyldig att följa alla lagstadgade krav och bestämmelser om försäljning till konsumenter.

7.3 Vid köp av Varor på Marknadsplatsen gäller alltid 14 dagars ångerrätt. Detta innebär att du har rätt att ångra ditt köp, genom att skicka ett meddelande till oss, inom 14 dagar från det att du tagit emot Varan. Om din order från en Säljare levereras i omgångar, börjar 14-dagarsperioden från och med det datum du tar emot eller hämtar den sista Varan i ordern. Om din order innehåller köp från flera Säljare, börjar 14-dagarsperioden för respektive Säljare från och med det datum du tar emot eller hämtar den sista Varan i ordern för den aktuella Säljaren.

Under julen har vi förlängd ångerrätt när du handlar hos oss. Den förlängda ångerrätten gäller från 14/11 till och med den 7/1 vilket innebär att du kan ångra ditt köp inom hela denna period. Den förlängda ångerrätten gäller enbart oöppnade förpackningar.

7.4 Alla Varor som returneras ska vara i samma skick som de var i vid leveransen till dig. Detta innebär att Varorna inte får ha skadats eller på något sätt använts, inklusive tvättats eller burits för annat ändamål än att prova Varan, och att all märkning och alla lappar är intakta.


7,5 Kundinformation och Kontaktuppgifter för Säljare

För att garantera att kunder enkelt kan kontakta säljaren, tillhandahålla Pryl Max säljarens kontaktuppgifter i samband med köpet. Dessa uppgifter inkluderar:

  1. Orderbekräftelsen : Kontaktinformation för säljaren skickas till kunden via e-post när beställningen bekräftas.
  2. Produktinformationen på marknadsplatsen : På varje produktsida finns detaljer om vilken säljare som ansvarar för varan och en direktlänk för att kontakta säljaren.
  3. Kundtjänstsidan : Kunden kan också hitta kontaktuppgifter för säljaren genom att logga

7.6 Information om säljare och deras kontaktuppgifter

För att få kontakt med kunderna har enkel tillgång till de behöver för att hantera eventuella ångerrätts- och returärenden, samt för att undvika missförstånd, tillhandahålla Pryl Max tydligt och detaljerad information om varje säljare och deras uppgifter. Dessa uppgifter ges i följande format:

  1. Orderbekräftelse : Efter genomförd köp skickar Pryl Max en orderbekräftelse till kunden. I denna bekräftelse inkluderas den säljare som är ansvarig för den aktuella varan samt kontaktuppgifter, inklusive e-postadress och telefonnummer (om tillämpligt).
  2. Produktinformation på marknadsplatsen : På varje produktsida på Pryl Max Marknadsplats finns information om vilken säljare som erbjuder varan, samt ett kontaktformulär eller en direktlänk för att komma i kontakt med säljaren. Detta gör att kunderna kan nå säljaren snabbt om det uppstår några problem med produkten eller om ångerrätt och återvända behöver hanteras.
  3. Kundtjänstsidan på Pryl Max : Om en kund har svårt att hitta rätt kontaktuppgifter för säljaren eller om det finns specifika frågor som rör säljaren, kan kundtjänst hjälpa till att förmedla kontakt. Information om hur man kan komma i kontakt med säljaren finns på Pryl Max :s kundtjänstsida.
  4. Tillgång via konto : Om du som kund har ett konto på Pryl Max, kan du också hitta säljarens kontaktinformation genom att logga in på ditt konto och gå till din beställningshistorik. Där kan du klicka på detaljer för aktuella produkter och få tillgång till säljarens kontaktuppgifter.

Det är viktigt att inte även om Pryl Max tillhandahåller kontaktinformation till säljare, är det säljarens ansvar att hantera alla frågor om produkter, returer, reklamationer och ångerrätt. Pryl Max är inte ansvarig för att säljarens svar är korrekt eller hanteras inom viss tidsram.


7.7 Pryl Max backstöd till kunder i retur- och ångerrättsärenden
Pryl Max är en marknadsplats och agerar som mellanhand mellan köpare och säljare. Om en kund upplever svårigheter i samband med retur- eller ångerrättsprocessen, kan Pryl Max erbjuda stöd i att kontakta den aktuella säljaren. Detta backstöd innebär att vi kan vidarebefordra kundens begäran om att returnera eller ångerrätt till säljaren för att underlätta kommunikationen.

Viktigt att notera:

  • Pryl Max tar inte ansvar för utfallet av återbetalningar, returer eller ångerrättsärenden. Det är säljaren som är ansvarig för att följa gällande lagstiftning och hantera dessa ärenden korrekt.
  • Vid behov kan Pryl Max bistå med att förmedla kontakt och ge information om säljarens kontaktuppgifter, men ansvar för lösningen ligger alltid hos säljaren.

Pryl Maxs roll är att underlätta kommunikationen, men vi kan inte påverka eller garantera resultatet av en retur eller ångerrätt.

8. Hur du ångrar ditt köp

8.1 Om du vill ångra ett köp ska du skicka ett tydligt meddelande till Säljaren, genom att gå in på Marknadsplatsen och följa instruktionerna där. Du ska ange ditt namn, din adress och annan relevant information, t.ex. ordernummer, fakturanummer och namn på varan i meddelandet. Klicka här för att få mer information om hur du ångrar ditt köp.

8.2 Du kan även använda den standardblankett för utövande av ångerrätt som Konsumentverket tagit fram som du hittar här, den ångerrättsblankett som finns nedan i Pryl Max:s Köpvillkor eller den ångerrättsblankett som finns i din Orderbekräftelse, och sedan skicka den till Säljaren.

8.3 Efter att du har följt de instruktioner som framgår av punkt 8.1 eller 8.2 ska du skicka tillbaka Varan till Säljaren inom 14 dagar räknat från det datum du meddelade Säljaren att du utövar din ångerrätt. Du skickar tillbaka Varan till Säljaren genom att antingen använda en medföljande retursedel som kom i ditt paket och/eller enligt de övriga metoder och anvisningar som anges av Säljaren som du kan kontakta via kontaktformuläret du hittar-här-. Varan ska skickas väl emballerad, i gott skick och i originalkartong. Du ansvarar för Varans skick efter det att du har mottagit Varan, samt under returen. Ditt ansvar upphör när Säljaren har mottagit returen. Du ska alltid spara inlämningskvitto på returen till dess returen är registrerad och återbetalning har skett.

8.4 Vid utövande av ångerrätten betalar du returfrakten, om inte annat anges. Vid köp av Varor från Handlare kan returfrakten variera beroende på belopp och Vara. Ta kontakt med din Säljare innan köpet om du vill veta den exakta returfrakten för just dina Varor.

8.5 Ibland kan Handlaren erbjuda fri retur vid utövandet av ångerrätten för vissa Varor. Om fri retur gäller för ditt köp framgår det under beställningsprocessen eller vid kontakt med handlaren.

8.6 Om du returnerar Varor, utan att ange någon särskild anledning, betraktas det som att du ångrat ditt köp.

8.7 Då du har beställt Varor från flera Säljare, är det viktigt att du returnerar din Vara till rätt Säljare i enlighet med respektive retursedel och/eller Säljares anvisningar. Returneras Vara till fel Säljare kan du bli skyldig att ersätta hanterings- och leveranskostnader för det.

9. Ångerblankett

Om du önskar utöva din ångerrätt, vänligen fyll i denna formulär- blankett och skicka till oss.

Skickas till: Pryl Max, kundtjänst@PrylMax.com (eller aktuell Handlare som du har köpt den aktuella Varan ifrån och som du kan nå via kontaktformuläret här)

Jag/vi (*) meddelar härmed att jag/vi (*) frånträder mitt/vårt köpeavtal avseende följande varor (*)

– beställdes den (*)/mottogs den (*)
– konsumentens/konsumenternas namn
– konsumentens/konsumenternas adress
– datum

(*) Stryk det som inte gäller.

10. När gäller ångerrätten inte?

Ångerrätten gäller inte för:

  • varor som har tillverkats enligt dina anvisningar eller som på annat sätt har fått en tydlig personlig prägel;
  • varor med bruten försegling som inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl (exempelvis underkläder, badkläder, in-ear hörlurar, kosmetiska och hygieniska produkter så som smink och hårvård, löshår, hårtorkar, rakapparater, eltandborstar, vågar, värmedynor, fotbad och liknande produkter), med försegling avses även teknisk plombering (exempelvis serienummer);
  • en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal (exempelvis livsmedel eller läkemedel);
  • ljud- eller bildupptagningar (exempelvis en CD-skiva) eller datorprogram med bruten försegling; eller
  • digitalt innehåll som levereras på annat sätt än på ett fysiskt medium om tillhandahållandet har påbörjats, och konsumenten samtyckt till att det påbörjats (exempelvis datorprogram, applikationer, spel, musik, videor eller texter där åtkomsten sker genom nedladdning från eller direktuppspelning).

11. Din återbetalning vid utnyttjande av ångerrätten

11.1 När du ångrar ditt köp betalas det belopp som du har betalat för Varan tillbaka till dig, inklusive leveranskostnader. Det kan dock ha tillkommit eventuella leveranskostnader till följd av att du har valt något annat leveranssätt än den standardleverans som Säljaren erbjuder, som inte återbetalas i dessa fall. När du returnerar en del av en order återbetalas leveranskostnaden inte.

11.2 När du ångrar ditt köp betalar Vi snarast tillbaka betalt belopp, dock senast inom 14 dagar från det datum du meddelande oss om att du ville ångra ditt köp. Vi får dock vänta med återbetalningen tills Vi har tagit emot Varan eller du har visat att Varan har sänts tillbaka, till exempel genom ett inlämningskvitto som innehåller ett spårningsnummer. Återbetalningen kommer att ske via det betalningsalternativ som du valde vid köpet, förutsatt att inte annat överenskommits eller det finns hinder för sådan återbetalning.

11.3 Vi har rätt att dra av en summa motsvarande Varans värdeminskning jämfört med Varans ursprungliga värde, om och i den mån sådan värdeminskning beror på att du har hanterat Varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.

12. Reklamation

12.1 Alla frågor som rör reklamationer hanteras direkt mellan dig och den aktuella Säljaren via kontaktvägarna som finns tillgängliga på Marknadsplatsen här.

12.2 Om det är något fel på din Vara har du rätt att reklamera den. Reklamationer som görs inom två månader från det att du upptäckt felet anses alltid ha lämnats i rätt tid. Du har tre års reklamationsrätt på Varor inköpta på Marknadsplatsen, eller annan tid som gäller enligt lag.

12.3 Vill du göra gällande fel i en Vara ska du, så snart som möjligt efter att felet upptäckts, gå in på Marknadsplatsen och klicka under fliken ”Reklamation” som du hittar under fliken ”Kundservice” . Efter det loggar du in på ditt konto/uppger din mejladress, väljer den Vara du vill reklamera, och skickar meddelandet om reklamation till aktuell Säljare. Därefter ska du följa de instruktioner som Säljaren ger till dig. Vi tillser att retursedel tillhandahålls, eller att returfrakt på annat sätt arrangeras, samt att returfrakt ombesörjs vid reklamation. Vid reklamation av en eller flera felaktiga Varor ska du på begäran av Säljaren kunna styrka ditt köp på Marknadsplatsen.

12.4 När reklamerad Vara returnerats och reklamationen godkänts kommer Säljaren att kompensera dig i enlighet med gällande lag. Vi strävar efter att detta ska ske inom 30 dagar från det att Vi mottagit reklamationen, men det kan ta längre tid beroende på Varans art.

12.5 Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att Varan inte är felaktig enligt lag. Om Varan befinns vara felfri debiteras en avgift för felsökning och frakt för att täcka Säljarens kostnader för returen. Vid reklamationer strävar Vi efter att följa riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden eller motsvarande nämnder i andra europeiska länder, se www.arn.se, Mer information finns på www.konsumentverket.se. Se även punkt 18 nedan.

12.6 Vid mottagen felaktig Vara uppmanas du informera säljare om felaktigheten.

13. Garanti

Som tredjeparts återförsäljare lämnar Pryl Max inga garantier, Om en säljare lämnar garanti på vara/varorna gäller deras kvittens/ orderbekräftelse som garanti om inget annat garantibevis medföljer. Vid garantifrågor kontakta säljaren. 

Vissa av Säljarens Varor kan omfattas av en utställd garanti eller annan service. Information om eventuell garantitid, särskilda garantivillkor och eventuellt ytterligare servicevillkor (som innefattar information om hur och var den här servicen kan komma att utföras för respektive Vara) finns tillgängliga i anslutning till varje enskild Vara på Marknadsplatsen eller i Villkoren. Garanti för Varor täcker endast ursprungliga fabrikationsfel, och därmed inte fel som uppstår vid eller efter en egen förändring av Varans funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av varan. Din Orderbekräftelse gäller som garantibevis.

14. Kampanjer, erbjudanden och medlemskapsprogram

14.1 Vi kan från tid till annan erbjuda kampanjer på Marknadsplatsen som kan ha förmånligare villkor än vad som framgår av Pryla Max:s Köpvillkor, t.ex. rörande betalning eller förlängd ångerrätt. Dessa förmånligare villkor gäller så länge kampanjen är aktiv och för de specifika Varor som anges av Säljaren i samband med kampanjen. Vi förbehåller oss rätten att när som helst återkalla sådana kampanjer, såvida de inte är tidsbestämda. Vid avslutande eller återkallande av en kampanj gäller Pryl Max:s Köpvillkor utan ändringar. Erbjudanden på specifika Varor på Marknadsplatsen gäller under en begränsad tid och så länge lagret räcker.

14.2 Pryl Max erjbuder i dagsläget inget medlemskapsprogram men förhåller sig rätt till att tillämpa ett medlemskapsprogram finns gällande villkor här.

15. Force Majeure

Säljaren ansvarar inte för förseningar orsakade av omständigheter som Säljaren inte kunnat råda över, exempelvis allmän arbetskonflikt, krig, eldsvåda, blixtnedslag, terroristattack, ändrad myndighetsbestämmelse, tekniska problem, fel i el-/tele-/dataförbindelser eller annan kommunikation samt fel eller försening i tjänster från underleverantör på grund av omständighet som här angivits eller som denne annars inte har kunnat råda över. Dessa omständigheter ska utgöra befrielsegrund som medför befrielse från skadestånd och andra påföljder. Om någon sådan situation skulle uppstå informerar Säljaren dig dels i början, dels i slutet av tiden för den aktuella situationen. Har omständigheten varat längre än två månader har både du och Säljaren rätt att häva köpet med omedelbar verkan.

16. Pryl Max:s ansvar

Såvida Pryl Max inte agerar Säljare, är Pryl Max inte en part i köpeavtalet och/eller transaktionen mellan dig och Säljaren. Pryl Max är inte ansvariga för andra Säljares handlingar, inklusive men inte begränsat till, försäljning av Varor till dig och/eller Säljarens leverans av Varor till dig.

Pryl Max tar inget ansvar för transport av varor, inklusive skador, förlust eller förseningar som uppstår under leverans. av säljaren.

16.1
Allt stöd som Pryl Max erbjuder i samband med ångerrätt, retur och reklamationer är av informativ och förmedlande karaktär. Detta innebär att Pryl Max underlättar kommunikationen mellan kunder och säljare, utan att på något sätt ta över säljarens lagstadgade ansvar. Ansvaret för att följa med gällande lagstiftning, hantera reklamationer, returer och ångerrätt åligger uteslutande säljaren. Pryl Max tar inget juridiskt ansvar för eventuella brister, förseningar eller avvikelser i säljarens hantering av dessa ärenden.

17. Ogiltighet

Om behörig domstol, myndighet eller skiljenämnd skulle finna att någon bestämmelse i Pryl Max:s Köpvillkor är ogiltig eller icke-verkställbar, ska bestämmelsen i fråga och alla övriga bestämmelser vara gällande och verkställbara i den utsträckning som tillämplig lag tillåter. De bestämmelser som förklarats ogiltiga eller som inte kan verkställas kommer att ersättas av relevanta juridiska vägledningar och råd

18. Tillämplig lag, tvist och alternativt tvistlösningsförfarande

18.1 Tvist rörande tolkningen eller tillämpningen av Pryl Max:s Köpvillkor ska tolkas i enlighet med svensk lag.

18.2 Om en tvist inte kan lösas i samförstånd med Säljarens kundtjänst, kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (”ARN”) genom att kontakta ARN på deras hemsida www.arn.se eller via deras postadress nedan.

18.3 Du kan även lämna klagomål direkt online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, som du hittar här. Lämnar du in ett klagomål via denna plattform, vidarebefordras ditt ärende automatiskt till rätt tvistlösningsorgan. Detta tvistlösningsorgan tar sedan kontakt med Säljaren och försöker lösa tvisten utan att blanda in domstol.

18.4 Behöver ditt ärende ses över av en neutral tredje part? Kontakta vår kundombudsman på kundombudsman@PrylMax.com.

18.5 Tvist ska i sista hand avgöras av allmän domstol.

0
Din kundkorg
  • No products in the cart.